zaterdag 17 januari 2009

Studenttevredenheidsonderzoek 2008

In totaal hebben 822 studenten hun mening gegeven over de Hogeschool. Over 44 aspecten van de opleiding is hun mening gevraagd. Er zijn veel verschillen geconstateerd tussen de opleidingen. Ook is de waardering van studenten afhankelijk van het jaar waarin ze met de opleiding zijn gestart.

De rapportage is nog niet klaar maar hierbij alvast een aantal uitkomsten op basis van gemiddelden van alle studenten die hebben meegedaan.

Meest gewaardeerd aan de opleiding
  1. Inhoudelijke deskundigheid van de docenten
  2. Sfeer binnen de opleidingen
  3. Veelvuldig contact met de beroepspraktijk
  4. Docentkennis van de beroepspraktijk
  5. Bereikbaarheid docenten

Minst gewaardeerd aan de opleiding

  1. Adequaat reageren op klachten en problemen
  2. Terugkoppeling uitkomsten van evaluaties
  3. Informatie over stage en afstuderen
  4. Tijdigheid bekendmaking roosterwijzigingen
  5. Studentadministratie


Het is verheugend te constateren dat een aantal belangrijke aspecten door studenten gemiddeld hoog worden gewaardeerd, zoals de docenten, de sfeer binnen de opleidingen en het veelvuldig contact met de beroepspraktijk. Hier tegenover staat dat studenten ontevreden zijn over een aantal andere belangrijke aspecten met lagere waarderingen. Enerzijds moet er sneller gereageerd worden richting studenten (responsiviteit) en anderzijds moet ook de informatievoorziening kwalitatief worden verbeterd.

Zodra de uitkomsten van het gehele onderzoek worden gepresenteerd en de maatregelen die de opleiding(en) gaan treffen om deze aspecten te verbeteren bekend worden, zullen wij jullie daarover informeren!

Dit bericht is verschenen in de Nieuwsbrief Instituut voor Lerarenopleidingen, Januari 2009. De oorspronkelijke tekst is bewerkt door: Anoeska Bronswijk.


Geen opmerkingen: