woensdag 24 december 2008

Een voorspoedig 2009



E-coaching, ter overweging!

Beste studenten, lezers,

Hieronder een artikel over ecoaching in de gezondheidszorg.

De vraag is: Kan het ook in het onderwijs?

De student stuurt zijn gemaakte opgaven in.
De docent kan het zojuist gemaakte werk direkt corrigeren/beoordelen
en krijgt een idee over het leerproces.

In de lessen van het betreffende vak kan met deze ervaring gebruikt worden om de lessen beter aan te laten sluiten op het niveau van de studenten.

Naast het gegeven dat de studenten bij het uitwerken van opgaven
direct aan het oefenen zijn voor het maken van een opgave op een tentamen.
(Het geeft een ervaring van een soort mini-tentamen doen.)

Graag reacties
Veel succes,
Groet,
Jan


E-coaching
Geschreven door Lia Donkers
Op dit moment heb ik verschillende klanten die ik coach via de e-mail. Soms kom ik mensen tegen die zeggen: e-coaching dat heeft de toekomst......dat product moet je goed gefaciliteerd hebben. Maar ik zie ook een groot aantal coaches die er... veel twijfelachtiger in staan: coachen via de e-mail dat is toch geen echte coaching, hoe kan dat nu je hebt geen contact................
Ik ben nogal pragamatisch van inslag en denk altijd: als de klant een product wil dan zet ik al mijn krachten in om dat ook zo goed mogelijk te leveren in mijn professie als coach.
Dit betekent dat ik via de e-mail een gewone intake doe met de persoon aan de andere kant. Ik vind dat belangrijk om te weten wie de mens achter de e-mail is: wat is de passie van diegene, wat zijn de doelen van de e-coaching.Hiermee tracht ik ook de e-coaching toch als een proces te zien waar je samen in optrekt.
Natuurlijk mis je een belangrijk aspect in deze vorm van coaching en dat is de directe menselijke interactie, de non-verbale reacties, de emoties die je bij iemand niet ziet.
Ik probeer dat te compenseren door veel controlevragen stellen: hoe is dit voor je, kan je mij zeggen hoe dit voelt..........
Ik merk dat het voor mensen werkt, zij blijven vragen om een verlenging en zie ook het groeiproces via e-coaching.
Maar ik ben wel benieuwd wat anderen er van vinden , waarom ze wel of niet voor e-coaching zouden kiezen, waarom je wel of niet e-coaching toevoegt aan je dienstenpakket.
Er zijn 3 reacties op dit artikel.

1. Wilbert Slooff, Gast
Als de klant dat wil dan E-coach ik. Redenen kunnen zijn dat het \"veiliger\" voelt, je respondeert op die momenten dat het je uitkomt, het reistijd scheelt en gelegenheid biedt om goed na te denken voor je antwoord geeft. Op zich zegt dat soms wat over de klant.Daarmee zijn de nadelen ook duidelijk: je mist als coach informatie: je hoort geen intonatie, je ziet geen lichaamstaal en krijgt geen primaire reactie. En inderdaad, ter compensatie stel je vragen die daarop zijn gericht. Tot slot, als klanten stellen dat het voor hun werkt, wie zijn wij dan als coach om te twijfelen aan de effectiviteit van deze efficiente communicatiewijze?

2. Jeanette Murck, Gast
Ik heb een keer een aantal sessies per email gedaan. Die klant was 1x in de praktijk geweest en was daar eenmaal thuis letterlijk ziek van geworden. Het moeten vertellen van haar probleem bezorgde haar enorme maagpijn. zij vroeg mij om te mogen mailen.Vooral tijdens de exploratie aan het begin van het traject, werkte het best goed. Het enige nadeel was dat er vaak te lange tijd tussen zat.Maar op het moment dat het meer de diepte in ging miste ik toch de non-verbale communicatie.ik vroeg haar of ze weer naar de praktijk wilde komen. Omdat ze door de emailwisseling vertrouwen en veiligheid had gevoeld, durfde ze dat aan. het is verder geen probleem meer geweest.
ik vind dit een mooi voorbeeld van een mix met email en persoonlijk contact.

3. Gast, Gast
Ik word al jaren gecoached door Norbert Riksman via www.polleo.eu een bedrijf dat bijna alleen maar aan online coaching doet. Erg goed, snel, makkelijk en voor verschillende doelen inzetbaar. Begon ermee voor werk en laat mij nu ook persoonlijk begeleiden! Ik vind het ideaal.
Groet Marjolein