Op maandagmiddag 19 januari 2009 vindt deze conferentie plaats op de 11-de verdieping van de locatie Museumpark HOOG.
Van 13.00 tot 13.30 uur is er inloop met koffie en thee.
13.30 de start
13.35 tot 14.00 uur Staf Depla, Kamerlid van de PvdA, woordvoerder onderwijs voor het (V)MBO
14.00 tot 14.30 uur Jan Streumer Lector Kenniskring Versterking Beroepsonderwijs.
14.50 Workshop 1 ronde
15.30 Workshop 2 ronde
16.10 tot 16.40 uur Freddy Veltman, Lector Kenniskring Versterking Beroepsonderwijs
16.40 Afronding
17.00 Borrelen over de conferentie.
Maak een Keuze uit de volgende 6 Workshops:
Workshop 1: differentiatie
Marloes van Roon
Het maakt niet uit waar je les geeft, wanneer je les geeft of aan wie je les geeft. Overal heb je te maken met niveau verschillen. Inspringen op deze verschillen is moeilijk.
Mede om deze reden heeft mijn onderzoek alles te maken met differentiatie. Ik ben, op verzoek van mijn stageschool, gaan kijken of er een verschil bestaat tussen het differentiatie niveau van leraren met een lerarenopleiding en leraren met een pabo opleiding.
In deze workshop komt u niet alleen meer te weten over dit onderzoek, maar vooral meer over differentiatie en hoe u dit praktisch aan kunt pakken. Denkt u dat dit vooral een theoretische workshop gaat worden, dan heeft u het mis!
Kom en ervaar het begrip differentiatie…
Een artikel over differentiatie in het voortgezet onderwijs is te vinden onder:
http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=245
Workshop 2: Rekenvaardigheid in het VMBO.
Remco van Gils
Rekenen en taal zijn hot items in Nederland. In de kranten is regelmatig te lezen over PABO studenten die niet meer kunnen rekenen, of dat leerlingen in het voortgezet onderwijs slecht rekenonderwijs krijgen.
PABO student Remco van Gils heeft zich verdiept in het rekenonderwijs in het VMBO. Aan de hand van een onderzoek op voortgezet onderwijsschool Dongemond College te Made, heeft hij gezien en ervaren hoe het gesteld is met het rekenniveau van de VMBO leerlingen.
Tijdens de workshop zal Remco tekst en uitleg geven over zijn onderzoek. De workshop zal interactief zijn van karakter, uw inbreng is dus belangrijk. Tijdens de workshop zal ook u een rekentoets worden voorgelegd, hoe is het gesteld met uw rekenvaardigheid?
Workshop 3: Opnieuw & CO bij LOC@ in Zwijndrecht.
Joanne den Oude, Jacoline Zeeuw, Loek Voortman, Shareen Boerleider, Irene van Binsbergen, Jamie Sturrus, Santoecha Rangai, Garbrielle Ramautar.
In de loop der jaren hebben zich een aantal nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs voorgedaan, met name op het VMBO/MBO. Één hiervan is het zogenaamde werkplekleren. Op veel scholen wordt het werkplekleren ingezet in de vorm van bedrijfssimulaties. Bij LOC@ in Zwijndrecht gaat men nóg een stapje verder. De leerlingen runnen een échte kringloopwinkel.
Wij hebben LOC@ te Zwijndrecht geholpen met het creëren van een leerwerkplaats. Wij hebben meegedacht over een plan van aanpak voor de organisatie en wij hebben didactisch materiaal voor de leerlingen ontwikkeld. Naast eigen onderzoek hebben wij dankbaar gebruik gemaakt van bestaande literatuur en ervaringen van kringloopwinkels.
Graag willen wij op 19 januari onze bevindingen aan u presenteren.
Workshop 4: Ontdekkingsreis in de wereld van de beroepsvaardigheden.
Iris EijpeEsther de Graaf
Hoe worden vaardigheden aangeleerd?
Wat is de verantwoordelijkheid van de docent, de deelnemer en het stageadres?
Moeten vaardigheden worden getoetst in de praktijk en zo ja, hoe dan?
Welk leerrendement hebben de vaardigheden uit de les, die aangeleerd worden door de lesmethode PIT: een werkpleksimulatie, en het oefenen van vaardigheden in de beroepspraktijk?
In dit onderzoek is de doelgroep: VMBO leerlingen van de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg, leerjaar 4 met sectorkeuze Zorg en Welzijn.
Dit onderzoek is uitgevoerd op een VMBO school in Steenbergen. Op deze school wordt de lesmethode PiT gebruikt.
PiT is voor leerlingen van klas 3 en 4 van het VMBO die binnen de sector Zorg & Welzijn werken met de werkplekkenstructuur. PiT is vernieuwend, is speciaal geschreven voor de werkplekkenstructuur en gaat uit van de praktijk: de leerling wordt met behulp van opdrachten aangezet tot praktisch werken in werkpleksimulaties. Maar………
……..Hebben de leerlingen hier echt iets aan in de praktijk? Zijn ze voldoende getraind om de vaardigheden in de praktijk toe te passen? En worden de vaardigheden in deze lesmethode goed aangeleerd?
Ga met ons mee op ontdekkingsreis in de wereld van de vaardigheden!!!
Workshop 5: Stageplaatsen zorg niveau 3, hoe zit dat?
Cora van den Berg
Asje Raghoebarsing
Met het oog op de toenemende vraag naar zorg binnen verschillende zorginstellingen zijn er vermoedelijk veel meer zorgverleners nodig in deze sector dan zich nu aanmelden. De toenemende vraag naar zorg heeft te maken met de vergrijzing in Nederland.
Als er voldoende aanmeldingen zijn voor de verzorgende beroepen, dan moeten scholen er ook voor zorgen dat er voldoende mogelijkheden zijn voor stagiaires om stages te kunnen lopen en op deze manier de geleerde theorie in de praktijk te kunnen oefenen.
Met de uitkomst van dit onderzoek willen wij aanbevelingen doen hoe mogelijk het tekort aan stageplaatsen voor Zadkine college zorg niveau 3 teruggedrongen kan worden.
Wij heten u van harte welkom op onze workshop.
Workshop 6: "Doorlopende leerlijnen tussen vmbo zorg en welzijn & mbo zorg en welzijn"
Jacomien Knook
Mirjam Middelkoop
Wij hebben in kaart gebracht wat er op onze scholen zoal wordt ondernomen om als vmbo en mbo samen te werken.
Daarnaast hebben we ons gericht op hoe wij als docent binnen onze eigen school daar een bijdrage aan zouden kunnen leveren, dan wel richting aan kunnen geven om de samenwerking tussen scholen te bevorderen.
Ook wilden wij bekijken in hoeverre een EVC-procedure het doorlopen van de leerlijnen kan bevorderen en verhelderen.
Kom naar onze workshop om te horen wat de uitkomst hiervan is!
http://www.vmbohuis.nl/uploads/files/conferentiepostersmall.pdf
http://www.vmbohuis.nl/
http://med.hro.nl/clemh/Kijk%20vmbo%20site.pdf
conferentie Kijk VMBO van januari 2008
http://www.vmbohuis.nl/onderzoeken
Wat is er zoal onderzocht?
woensdag 17 december 2008
Abonneren op:
Posts (Atom)